Stäng sök
Tranås logotyp

Nämnder

Nämnderna har hand om den verksamhet som beskrivs i respektive nämnds reglemente samt de frågor som följer av gällande lagstiftning. Nämnderna ansvarar även för de uppgifter som kommunfullmäktige och kommunstyrelsen överlämnat till nämnderna.

Nämnder i Tranås kommun

I Tranås kommun finns sex nämnder:

Nämndernas uppgifter och ansvarsområden

Varje nämnd ska:

  • med uppmärksamhet följa de frågor som faller inom nämndens verksamhetsområde,
  • lämna kommunfullmäktige och kommunstyrelsen den hjälp och det stöd som de begär,
  • i sitt arbete beakta kommunfullmäktiges mål, strategier, program, policyer och beslut,
  • inom ramen för budgetarbetet utarbeta mål inom sitt verksamhetsområde som stödjer de
    kommunövergripande målen,
  • årligen upprätta och till fullmäktige lämna förslag till års- och flerårsbudget,
  • göra en långsiktig planering för utveckling av verksamheterna,
  • ansvara för att följa upp och utvärdera verksamheterna,
  • se till att verksamheten sköts på ett ändamålsenligt och ekonomiskt tillfredsställande sätt.
  • se till att den interna kontrollen är tillräcklig,
  • samråda med berörd nämnd innan beslut tas i ärenden som berör annan nämnd,
  • besvara remisser som avser nämndens verksamhetsområde i de fall ärendet inte är av
    principiell karaktär,
  • se till att arbetsmiljölagen följs i verksamheten. Detta regleras i särskilt dokument gällande
    kommunfullmäktiges fördelning av arbetsmiljöuppgifter,
  • ansvara för att dess organisation är tydlig och ändamålsenlig med hänsyn till av fullmäktige
    fastställda mål och styrning samt lagar och andra författningar för verksamheten.

Senast publicerad: