Ung företagsamhet

Att driva ett UF-företag ger dig som elev möjlighet att starta upp, driva och avveckla ett företag under ett års tid. Dessutom får du chans att delta vid mässor och tävlingar som arrangeras runt om i regionen och landet, detta för att få ut så mycket som möjligt av ditt UF-år.

På Holavedsgymnasiet kan du starta UF-företag om du går Barn- och fritidsprogrammet, Ekonomiprogrammet, Handels- och administrationsprogrammet, Programmet för administration, handel och varuhantering, Restaurang- och livsmedelsprogrammet och Teknikprogrammet. Du kan även läsa entreprenörskap på våra andra program, då inom ramen för ditt individuella val.

Ung Företagsamhet (UF) är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation som finns i hela landet och som är en del av den globala organisationen Junior Achievement. UF ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap både på grundskolan och på gymnasiet.

UF har sedan 1980 utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande.
Elever driver UF-företag under ett års tid och får då möjligheten att starta, driva och avveckla ett riktigt företag. Under året som UF-företagare får man även delta i olika aktiviteter som regionala och lokala utbildningsdagar, tävlingar och mässor. UF-företagande ger eleverna chansen att skapa något helt eget. Man kan driva själv eller i grupp med flera elever, det vanligaste är grupper om 3-5 personer. När man driver UF-företag får man ta fram en egen affärsidé, kontakta rådgivare och framför allt får man sälja sin vara eller tjänst.

Elever som driver UF-företag utvecklar bland annat sin samarbetsförmåga, sin kreativitet och sin förmåga att hantera osäkerhet. Forskning visar att elever som drivit UF-företag under gymnasietiden i större utsträckning än andra blir företagare någon gång senare i livet och att de i lägre utsträckning är arbetslösa.

UF Jönköping. Länk till annan webbplats.

2020 fick Holavedsgymnasiet bevis för att arbetet med UF gett fina resultat och utsågs till ”Årets UF-skola” i Jönköpings län. Våra elever på Holavedsgymnasiet har dessutom haft stora framgångar i UF-tävlingar, som anordnas av Ung Företagsamhet. 2022 tilldelades Ese UF utmärkelsen ”Årets innovation” i regionen, samtidigt som Sahare Asafi tog hem segern i kategorin ”Årets säljare". På SM i Göteborg slutade Ese UF på en andraplats i kategorin ”Årets innovation”. Dessutom blev Natalie Karlsson från Fyra Årstider UF utsedd till ”Årets förebild” i Jönköpings län.

Aktuella UF-företag på Holavedsgymnasiet:

Ekonomiprogrammet årskurs 3:
Accesoare UF
Candle light UF
Link drink UF
Lux creatio UF

Försäljning- och serviceprogrammet årskurs 2:
Accessory UF
New Vision UF
Steelink UF
Top trend UF
Unbranded UF