En samling människor som sitter i en sal.

Frukost med fokus på Tranås platsvarumärke

Idag samlades återigen näringslivet i Tranås för en frukost tillsammans. Ämnet för frukosten var Tranås platsvarumärke och den strategiska kommunikationsbyrån Intellecta (tidigare Identx) var inbjudna för att presentera arbetet som de gjort tillsammans med kommunikationsavdelningen på Tranås United.

Presentatörerna var Linda Olofsson, varumärkeskonsult, och Ludwig Roth, varumärkes- och beteendestrateg, som beskrev hur arbetet fortgått och vilka undersökningar arbetet byggt på. Bland annat har kommunikationsbyrån kollat på undersökningar från; Kairos Future, Future Cities Survey från Afry samt genomfört en attitydundersökning bland personer i åldrarna 30-50 år som idag är bosatta i Linköping, Jönköping samt omkringliggande orter.

— 25 procent av personerna som vi tillfrågat är nyfikna på Tranås och kan tänka sig flytta. Dessa personer är de lågt hängande frukterna som vi ska försöka nå i kampanjarbetet, berättar Ludwig.

Trendspaningarna visar att småstaden är vinnaren efter pandemin, många personer söker sig till den mindre småstaden för att få uppleva bysamhället, närheten och känslan av samhörighet.

— Om man tittat på exempelvis området Söder i Stockholm, så är det många där som skapar en illusion av bysamhället. Det finns lokala kaféer där man känner personalen och många vill leva i närhet till naturen genom att försöka odla på sina små balkonger. Allt detta finns ju redan i Tranås, vi är svaret på det dessa personer letar efter, berättar Ludwig.

Linda Olofsson, varumärkeskonsult, och Ludwig Roth, varumärkes- och beteendestrateg presenterade Tranås platsvarumärke.

Småländsk smartness genomsyrar kommunikationen

Linda och Ludwig presenterade varumärkesplattformen som bygger på budskapet Småländsk smartness, där det småländska står för det genuina och äkta, och smartness står för det innovativa och moderna som driver utvecklingen framåt.

— Småländsk smartness är vår position för varumärket. Det behöver inte alltid stå med i texterna vi skriver, det viktiga är att dess innebörd kommer fram så att vi förmedlar bilden av Tranås som en smart, genuin och innovativ plats, beskriver Linda.

Frukosten avrundades runt 8:45 och näringslivet var nu fulladdade med nya kunskaper och inspiration för att förmedla platsvarumärket Tranås framåt.