Förutom kommunens årsredovisning som redovisar ekonomi och verksamhet för det gångna året, redovisar vi även tre budgetuppföljningar (mars, maj och oktober) samt en delårsrapport per sista augusti. Dessa uppföljningar innehåller även prognoser för hela det innevarande året.
Kommunen måste enligt lag upprätta minst en delårsrapport. För oss utgör delårsrapporten per sista augusti denna lagreglerade delårsrapport som även granskas av kommunens revisorer. Kommunfullmäktige tar beslut om delårsrapporten.
Äldre delårsrapporter hittar du i rutan "Delårsrapporter - Arkiv".
Utöver årsredovisning och delårsrapporten sammanställer vi också budgetuppföljning.
Budgetuppföljningarna innehåller uppgifter om:
Äldre budgetuppföljningar hittar du i rutan "Budgetuppföljning - Arkiv".
Enligt Tranås kommuns finanspolicy med riktlinjer ska uppföljning i form av finansrapport lämnas i samband med delårsbokslut samt vid årsbokslut. Händelser av principiell betydelse ska rapporteras löpande. Finanspolicyn anger ramar och riktlinjer för hur finansverksamheten ska bedrivas.
Kommunfullmäktige respektive bolagsstyrelsen i respektive bolag har det övergripande ansvaret för hur finansverksamheten bedrivs och att de finansiella riskerna kontrolleras och begränsas.
Kommunens och bolagens placerings- och låneportföljers sammansättning samt den finansiella riskexponeringen i övrigt ingår i den finansiella rapporten.
Finansrapporten ska ange:
Tranås kommuns finanspolicy samt riktlinjerna för policyn hittar du i rutan "Relaterade dokument".
Kontakt
Tfn: 0140-683 27
Delårsrapporter - Arkiv
Budgetuppföljning - Arkiv
Finansrapporter - Arkiv
Relaterade dokument
Senast ändrad: 2020-11-18
Tranås kommun, 573 82 Tranås • Vxl. 0140-681 00 • Fax 0140-176 50 • E-post: tranas.kommun@tranas.se • Cookies • GDPR