NTA – Naturvetenskap och teknik för alla, är ett skolutvecklingskoncept som riktar sig mot ämnena biologi, fysik, kemi och teknik i förskolan och grundskolan.
1997 startade NTA som ett projekt i Linköpings kommun, detta har sedan dess utvecklats till ett skolutvecklingskoncept inom NO och teknik. Detta har sedan spridit sig runt om i landet. NTA är en ekonomisk förening som ägs av ca 150 medlemmar. Medlemmarna är främst kommuner men även friskolor finns representerade. Tranås kommun har varit medlem i NTA sedan 2004. Flera förskolor och alla låg- och mellanstadieskolor i kommunen arbetar med NTA.
I NTA är grundfilosofin att barnens frågor ska vara i centrum. Det finns drygt 20 olika teman som sträcker sig från förskolan till högstadiet. Elever i Tranås kommun kommer under sin skoltid stöta på ca 10 olika NTA-teman inom naturvetenskap. Eleverna tränas i ett naturvetenskapligt arbetssätt och får använda sina kunskaper i verkliga sammanhang.
Lärarna får genom konceptet tillgång till det NO-material de behöver i den blå temalådan, men de får också utbildning och tillfälle att nätverka med andra pedagoger.
NTA-konceptet innehåller metoder för lokalt utvecklingsarbete och vilar på fem grundpelare för skolutveckling och lärande i naturvetenskap och teknik:
Kontakt
Anette Eek
NTA-samordnare i kommunen
Tfn: 0140-684 75
Senast ändrad: 2020-08-10
Tranås kommun, 573 82 Tranås • Vxl. 0140-681 00 • Fax 0140-176 50 • E-post: tranas.kommun@tranas.se • Cookies • GDPR